Rapporter, remissvar och yttranden


Se även SIKO:s presentation SKÄRGÅRDSKUNSKAP

som uppdateras vartefter och finns här!


Kassaservice och betaltjänster i skärgården efter sommarsäsongen 2012!

2012-03-07

Länsstyrelsen, Sessionssalen. SIKO var på plats tillsammans med inbjudna aktörer i skärgården som hanterar kontanter, skärgårdshandalare och krogar. En permanent lösning på kassaservice och betaltjänster diskuterades. Den tillfälliga lösningen upphör efter sommarsäsongen 2012. Även pakethantering togs upp. Paket via Postens distribution fungerar bra ut på öarna. Sämre är det för privatpersoner när varor distribueras av andra fraktföretag. Ett gott resultat av dagens sittning var att Schenker privpaket ser till att deras paketdistribution ska nå ända ut på öarna istället för att som nu fastna på serviceställen på fastlandet. Bor man på en ö är det tämligen orimligt att ägna många timmar, till och med en hel dag, att hämta en beställd vara. Särskilt när ön finns nära en tätort då man lika gärna kan ägna den tiden till att handla sin vara direkt i butik. Resultatet har varit att man valt bort den näthandel som leverar via Schenker. Schenker Privpak vill ha återkoppling att deras leveranser ska fungera bättre i fortsättningen. SIKO håller ett öga på detta.

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)